Berlin, 19 marca 2021 r. – Po nieprzespanej nocy bez wystarczającej ilości snu większość ludzi czuje się słaba i brakuje im energii. Sporadyczne problemy ze snem można zrekompensować spokojnymi nocami. Na dłuższą metę zbyt krótki i nieodświeżający sen może prowadzić do problemów zdrowotnych. Dlaczego potrzebujemy dobrego snu, aby zachować zdrowie? A co tak naprawdę dzieje się w naszym ciele, kiedy śpimy?

Sen stanowi dużą część naszego życia. Ile snu potrzebuje każda osoba jest inne i ogólnie nie można na nie odpowiedzieć. Niektórym wystarczy sześć godzin, innym za mało. Ale jedno jest jasne: nie możesz się obejść bez snu. Ponieważ jest niezbędny nie tylko do regeneracji fizycznej, ale także do nauki. Wrażenia i informacje zebrane w ciągu dnia są przetwarzane w mózgu w nocy. W ten sposób sen przyczynia się do zdrowia i dobrego samopoczucia.

mózg

Podczas snu sieć neuronowa w mózgu regeneruje się. Informacje otrzymane w stanie czuwania są przetwarzane i przechowywane w pamięci. Mózg jest wtedy w stanie wchłonąć nowe wrażenia następnego dnia. Uważa się, że sny odgrywają rolę w utrwalaniu pamięci.

układ hormonalny

Szczególnie w pierwszej połowie nocy uwalniane są hormony wzrostu, które wspomagają organizm we wzroście i regeneracji kości, mięśni i narządów wewnętrznych. Gdy sen dobiega końca, ciało przygotowuje się do przebudzenia. Hormony stresu są coraz częściej uwalniane.

układu sercowo-naczyniowego

Po zaśnięciu tętno zwalnia, a ciśnienie spada. Nawet w fazach głębokiego snu ciśnienie krwi i tętno są niskie. W mniej głębokich, tak zwanych fazach snu REM, z częstymi snami, obie te fazy ponownie się zwiększają. system odprnościowy.

Układ odpornościowy wzmacniany jest przez zwiększoną obecność we krwi komórek NK, przeciwciał i specjalnych komórek obronnych.metabolizmW pierwszej połowie nocy metabolizm działa na pełnych obrotach. Zapasy energii są uzupełniane i powstają nowe białka. Produkty przemiany materii są usuwane przede wszystkim z mózgu.

regulacja temperatury

Temperatura naszego ciała osiąga szczyt wieczorem przed pójściem spać. Sprzyja to zasypianiu. Potem znowu spada. Najniższą temperaturę ciała mamy we wczesnych godzinach porannych. Wtedy nasza senność jest największa. Potem temperatura naszego ciała ponownie wzrasta. Ogólnie waha się do 1°C. Zobacz http://www.minv.sk/?aktualne_info

Jakie są fazy snu? Umieść w koszyku informacyjnym

To, co dzieje się w naszym ciele, kiedy śpimy, zależy również w dużej mierze od tego, w jakiej fazie snu się znajdujemy. Korzystając z pomiarów aktywności mózgu, ruchów gałek ocznych i napięcia mięśni, badacze snu określili cztery fazy snu, przez które każda osoba przechodzi w określonej, powtarzalnej kolejności podczas snu:

Zasypianie: Pierwsza faza snu (N1) opisuje przejście od czuwania do snu i jest rodzajem „drzemki”. To tylko powierzchowny sen.Lekki sen: druga faza snu (N2) nazywana jest snem stabilnym. Podsumowując, te dwie fazy snu nazywane są „lekkim snem”, ponieważ sen w tych fazach nadal łatwo się zaburza. Jeszcze nie śpisz.

Głęboki sen: Wraz z trzecią fazą snu (N3) zapadamy w głęboki sen. Mięśnie się rozluźniają, a bicie serca zwalnia.Sen REM (sen sen): Wreszcie czwarta faza, tak zwany sen REM (N4), pochodzi od szybkich, urywanych ruchów gałek ocznych śpiącego (Rapid Eye Movement). Sen REM różni się od pierwszych trzech faz snu tym, że ma szczególnie wyraziste sny – chociaż sny mogą również występować w innych fazach snu. Przebieg tych czterech faz snu nazywany jest cyklem snu.

Co charakteryzuje zdrowy cykl snu? Umieść w koszyku informacyjnym

Zdrowy cykl snu charakteryzuje się wyraźną sekwencją: po krótkiej fazie zasypiania następuje stabilny sen i głęboki sen. Ze snu głębokiego powracasz poprzez sen stabilny do snu REM, który kończy jeden cykl na raz. Pierwsza faza snu REM występuje u dorosłych pomiędzy 60 a 90 minutami po zaśnięciu. Podczas snu długość faz snu REM wzrasta, podczas gdy długość faz snu głębokiego maleje.

Zdrowi śpiący przechodzą co noc od czterech do siedmiu cykli snu. Czas trwania cyklu snu wynosi około 90 do 110 minut. Nawet u zdrowych osób sen jest przerywany krótkimi okresami czuwania, których zwykle nie odbieramy jako czuwania.

Przeczytaj też

1 Comment

  1. Problemy z trzymaniem moczu? Postaw na sprawdzone rozwiązania, zamów już teraz majtki chłonne i sprawdź dlaczego warto je mieć u siebie w domu zawsze pod ręką. Zadbaj o swój komfort życia.

Dodaj komentarz